B-vitamin

Jag har nyligen hört att hästar får ont i kroppen när dom sätter sommar/vinter päls. Detta drabbar mest ston hårdast. Dom blir ofta grinigare och vill inte sammarbeta. Vilket man igentligen kan förstå efter som att dom har ont. Ellinor är jobbigast att rida på våren och hösten. Har inte tänkt så jätte mycket på det förut utan bara tänkt att det är svackor, men nu när jag fick höra detta så tror jag faktiskt att det kan vara så på Ellinor. Dom gångerna hon går bäst är på vintern och sommaren. Hon går imot skänkeln och vill allmänt bara inte vara med. Detta kan ju också ha med brunsten att göra. Men jag ska i alla fall göra vad jag kan och se ifall det gör någon skillnad. Vad man brukar göra för att förhindra att dom får ont i kroppen är att ge dom B-vitamin. B-vitamin finns i både flytande och pulver form. Själv så har jag fått typ en halv säck/påse ja kalla de va du vill, med pulver. Pulvret är väldigt mycket billigare, då flytande kostar typ 400-500kr för en flaska på typ 2 liter, och pulvret kostar runt 300kr för flera kilon. Efter som att det ger samma effekt så förstår jag inte varför man ska köpa flytande, om man inte har en kräsen häst. Det som är som pulver är nämligen ganska beskt. Det är därför som man får vänja dom långsamt, nästan ingenting i början och sedan öka till cirka en halv deceliter till en ponny. Nästan en hel till en stor häst. Vet inte vad Ellinor kommer tycka om detta, men förhoppningsvis så skiter hon i det och äter ändå :)

B-VITAMIN I PULVER FORM MÅSTE GES IHOP MED BLÖTLAGT FODER SOM T.EX BETFOR! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0