För skarpa bett...

Ett stort ämne som ofta kommer upp är vad man använder för bett på sin häst. Jag själv använder mig av hackamore, tredelat eggbett och vanligt tredelat. Jag ser ingen vits med att ha något skarpare efter som att Ellinor hatar när man sitter och drar henne i munnen. Det tror jag dock att alla hästar gör bara att min visar det lite mer än andra.

Jag tycker att väldigt många använder skarpare bett än vad dom igentligen behöver. Visst så finns det endel som verkligen behöver det om man tex är lite liten på sin häst och inte riktigt orkar sitta imot. Men om man tänker så här Ellinor i skogen är då inte den lättaste hästen. Hon tycker det är så jäkla kul, så fort hon får chansen så sticker hon iväg. Men jag har ALDRIG ridit ut på något annat än två delat (ett bett jag inte gillar längre) och tre delat. Det är samma sak med Rebecka min kompis! Hennes ponny Mario är ännu värre än Ellinor. Jag kan inte ens beskriva hur han håller på, det är helt galet! Och hon rider endast ut på tredelat. Visst har hon testat pelham (dock rakt gummi om jag ej minns fel) och det gjorde faktiskt ingen skillnad andra gången hon red på det. Jag tror att många faktiskt sätter på stakare bett för att det ska se bra ut. Det enda jag tänker på när jag red en häst med massa konstiga bett i truten så tänker jag bara 'jaha klarar hon/han inte av sin häst annars eller vaad?'. Sen så hör jag ofta folk som säger 'bettet är inte skarpare än vad handen gör det' dock så undrar jag då varför i hela friden har man ett skarpt bett när amn hade tänkt använda det så lite så det har samma inverkan på hästen som ett tredelat? Jag förstår faktiskt inte vitsen med det. JAG kommer aldrig har skarpare bett än nödvändigt  på min häst och hästar jag kommer ha i framtiden.

Anledningarna till att hästar sticker eller springer iväg när man har ett 'oskarpt' bett kan bero på många saker. En kan vara att hästen har blivit 'imun' mot bettet för att ryttaren har dragit den för mycket i munnen. I hästen mungipor kan då skapas förhårdningar som gör att hästen inte känner bettet. En anledning kan också vara att hästen är väldigt dåligt riden så att den inte har någon respekt för bettet och därför springer iväg/sticker. Hästen ogillar bettet och springer bara ännu mer desto mer du drar i den. Detta är bara ett par exempel men jag tror att alla kan komma på någon! 

En sak som man kan ha i baktanke när man byter bett eller funderar över varför man har just det bettet är varför behöver jag detta skarpa bett nu när den som unghäst kunde gå på gummi/tredelat/tvådelat/etc ? Något måste ju ha gått fel. Frågor man då ska fundera över är: Varför blev det så? Kan jag göra något åt problemet så jag slipper rida starkt bett?

Något jag skulle vara livrädd för är att rycka hästen i munnen. Ingen kan säga att 'Jag rycker aldrig mina hästar i munen' för alla kan hamna i obalans när man tex hoppar och kommer efter eller om man rider barbacka. Tänk vad mycket smärta ett skarpt bett då kan skapa i hästens mun.

Detta är nu mina tankar och åsikter. Ifall du nu inte håller med mig så kan du ju uttrycka det på ett vänligt sätt efter som att detta är 'min' blogg och jag får skriva vad jag vill. Om du tar åt dig så håller du ju innerst inne med mig eller hur?


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Håller med dig! Jag tycker alltid att man ska kunna rida sin häst på ett schysst bett. Som du skriver så är det ingen annan än människans fel om man måste betsla upp sin häst.

2011-01-02 @ 23:14:19
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0