problem

Jag har fått ett litet problem med Nisse.. När vi galopperar i höger varv och kommer ner till ena kortsidan börjar han helt plötsligt dra på som bara den och springer in mot mitten. Alltså, han typ trycker in hela innerbogen mot mitten. Jag har försökt lösa det på alla möjliga sätt.. försökt att styra med ytterhanden och innerskänkeln så mycket som möjligt, försökt ställa honom inåt, varit riktigt bestämd och varit mindre bestämd, men inget av det jag provat funkar. Ett tag höll han på såhär i traven också men det har jag lyckats ordna, fast jag måste verkligen rida hela den kortsidan. Jag försöker göra samma sak i galoppen som i traven men han stänger helt av för mig. Ganska jobbigt eftersom det typ är omöjligt att galoppera i högervarvet när det inte går att styra :S Detta är ändå hans lättare varv.
Sara ska ju rida honom någon dag, då kan jag ju se om det är jag som gör något fel eller om Nisse helt enkelt kommit på att detta är roligt -.- Och så behöver vi nog träna lite ordentlig dressyr för Helene eller så någon dag.

Någon som har en idé om något jag kan testa för att lösa mitt lilla problem?



Kommentarer
Postat av: Sara

Har du provat ställa honom utåt? Du skrev att du ställer honom inåt, vilket egentligen borde fungera eftersom det är ngt som gör att han inte vill gå där nere, eller så är han bara "ponnytråkig", jag hade en sån ponny som hade liknande "problem" bara det att han drog i full sken från att ha gått mmed hög rygg och varit riktigt avslappnad. Du kan ju även prova att rida serpentiner, göra någon avsaktning precis innan hörnet, ngt som gör att han lyssnar på dig och inte bråkar med dig. Lägg också mycket volter på den kortsidan han drar inåt på. Uppdatera om hur det går :)

2011-01-27 @ 22:01:15
URL: http://saras88.blogg.se/
Postat av: erica

tänkte också skriva volter. Min häst gör så i båda varven och typ genar, och på dressyrträningen får jag jobba på volten och även tänka på i allla gängarter att jag inte fuskar med hörnpasseringar etc. jobba mycket med att han ska lyssna på innerskänkeln, tex med hjälp av öppna o sluta o sånt och kanske ha ett spö och visa lite vägen med. :) hoppas de fixar sig!

2011-02-02 @ 20:05:18
URL: http://dunderhonung.blogg.se/
Postat av: Emeli

Lägg en volt eller så så fort han börjar dra inåt? Då får han ju annat att tänka på.

Eller gör en halt så fort han börjar, och när han står stilla fattar du galopp från halten?

Det funkar med Biscaya när hon drar inåt på volterna. Det är dock i trav men ja >:

2011-02-03 @ 02:11:39
URL: http://solitarymoment.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0