Rollkur/hyperflexion

Jag förstår inte grejen med att rida hästen på ett skadligt sätt, när man istället kan låta den gå i korrekt form? Att hålla på och slita i hästen för att den ska gå med nosen i bringan (som också ser gräsligt ut) som dessutom gör ont.. En del väldigt duktiga ryttare säger att det är för att få hästen använda alla sina muskler, och att hästen aldrig blir tvingad. Hur får man hästen att gå med huvudet så att det gör ont, utan tvång? Man ser ju bara på bilder och filmer när ryttare använder denna metod att de inte är direkt mjuka i handen. När forskning visar att denna metod skadar hästen allvarligt både fysiskt och psykist förstår jag inte varför ryttare ändå fortsätter med det? Hur finner man harmoni i ridningen på detta sätt?



På denna video ser man en häst som rids på detta vis och har alldelles blå tunga som bara hänger utanför. Den svenska dressyrryttaren Patrik Kittel sitter på hästen.
Vad är det som får honom att böja sig ner och stoppa tillbaka hästens tunga i munnen?


Vad har ni för åsikter om rollkur/hyperflexion?


Kommentarer
Postat av: Linnea op de Weegh

Ja anser att de är en typ av pshykisk nedbrytning och därför skulle ja aldrig utsätta mina hästar för de.

2011-01-06 @ 12:40:10
URL: http://polze.blogg.se/
Postat av: Lisa

Googlade på rollkur & hittade detta inlägget, hehe..

Iallafall så var jag bara tvungen att komentera.

Blir så in i helvete ARG.

& Patrik Kittel liksom? What?

Aja, han har iallafall krympt ordentligt i mina ögon! Bir så jävla ledsen av att titta på dessa bilder.

2011-10-21 @ 21:20:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0