framridning

Tänkte att jag skulle berätta om hur jag lägger upp mina ridpass.
Jag börjar alltid med att skritta fram för hand, ungefär 5 min. Sedan sitter jag upp och skrittar 5-10 min till på halvlång/kort tygel. När jag travar fram gör jag mycket tempoväxlingar, t ex ökar jag traven ganska mycket på lånsidorna och minskar på kortsidorna. Jag försöker då vara noggrann med att ökningarna och minskningarna sker exakt där jag tänkt. Efter hand börjar jag lägga lite volter och mjuka upp honom i sidorna. När jag känner att han lyssnar bra galopperar jag oftast på volt. Ser till att han lyssnar framåt och tillbaka, och att bogarna inte faller ut. När jag är klar med detta får han kanske pusta liten stund på kort tygel, sedan börjar jag med en speciell övning eller det jag tänkt för just det ridpasset.
Mitt sätt att rida fram på är ju inte exakt samma varje gång, men det jag beskrev fungerar bra på Nisse. Han brukar då lyssna väldigt bra på mig när jag börjat ridpasset såhär. Men sen är det ju så att vissa dagar kanske jag bara övar på att rida fram, så det blir en bra känsla från början. Det är ju ganska bra att göra det om man tänkt tävla till exempel. Då kan det vara bra att kunna rida fram på ett bra men effektivt sätt.


(gammal bild) Jag tycker det är rätt löjligt att trycka ihop hästen och förvänta sig att den ska gå perfekt redan från början. Själv kör jag mer på att se till att "gas & broms" fungerar först, sedan ställer jag hästen och mjukar upp sidorna.
Hur tänker ni?
Hur gör ni när ni rider fram era hästar?


Kommentarer
Postat av: Myran

Jag galopperar fram min häst. Sen är det ju lite från häst till häst men med just min fungerar det bäst att galoppera. Allting lossnar då =)

2011-03-13 @ 23:17:29
URL: http://trinnie.blogg.se/
Postat av: Emeli

Masserar rygg och magmusklerna i stallet, sedan går jag ett par varv och skrittar fram 10-15min, ev. 20min om det är kallt. Är noga med att hon ska svara på min skänkel redan från början och ser till att hon är uppmärksam på mig redan från början.

Sedan kör jag mycket snabba övergångar, halter osv. så att bakkärran kommer igång.

Sedan brukar jag göra lite sidförande och små volter så att hon ska få stretcha ut sidorna ordentligt.

På ett ungefär <:

2011-03-15 @ 21:39:17
URL: http://solitarymoment.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0